joi, 22 noiembrie 2012

Supradoza de vitamina C, fier si multa verdeata cu dressing dulce-picant.

Frunzaream intr-o dimineata un GoodFood mai vechi. Ma mai inspira pozele de acolo, din cand in cand. Chiar si unele retete sunt de retinut, numai sa ai toate ingredientele de acolo.
Mai demult ma gandeam ca o sa gatesc, la un moment dat, exact "ca in revista". Insa mi-am dat seama de unele lucruri.

Cand gatesti "la comanda" o sa existe niste nemultumiri. E ca atunci cand scrii o carte si incepi prin a pune titlu. La mine niciun articol n-are titlu cand incep sa il scriu si nicio mancare nu o gatesc uitandu-ma la o poza.

Ca sa iti explic mai bine, gandeste-te ca te plimbi printr-un parc si alegi, la intamplare, potecile. Urmezi aceste poteci fara vreo directie anume. Cu toate astea, tu stii de unde ai plecat si nu iti faci griji ca te ratacesti.

Cam asa fac eu cand vine vorba de.. sa zicem salata. Fac cativa pasi simpli si scurti, iar rezultatul este intotdeauna fain. Daca mergi prin parc n-ai cum sa cazi. Daca amesteci legume crude, n-o sa gresesti.

Aseara am facut o salata urmarind astfel de pasi, fara sa stau prea multe pe ganduri. Aveam de ales din mai multe legume, ciuperci, verdeata. Le gasesti pe toate la piata. Mie imi mai ramasesera cateva din fiecare, asa ca le enumar:

Doi ardei kapia
O legatura de patrunjel
Doua maini de spanac frunze
Doi catei de usturoi
O lamaie pe jumatate inceputa
Niste ceapa "verde"
Masline
Morcov, castraveti
Doua ciuperci
Ulei de masline si sare.


Probabil nu ai chiar toate astea in frigider. O sa vezi la poza final de ce e bine sa faci salate cat mai "alandala" si ca sa te asiguri ca iti iese mereu.

Toate legumele trebuie spalate inainte. Cu exceptia spanacului, restul se pot spala la gramada. Rosia din poza n-am folosit-o.
Frunzele de spanac trebuie spalate in mana, rupte coditele si scurse de apa. Daca le speli la gramada, invartind in ele, isi pierd din prospetime si se fac terci.

Ardeiul kapia il tai fidelute, dar nu mai lungi decat degetul mic. Sunt mai usor de manuit asa. Serios.
Patrunjelul, fiindca este mai atos, trebuie tocat cat mai marunt. Separi coditele de restul frunzelor si le tai pe rand. Apoi ambele gramezi se pun la salata. In poza de mai sus am strecurat si niste masline kalamata (acelea rosii).

Ciupercile le faci asa: tai ciuperca (inclusiv piciorul) pe din doua, apoi fiecare jumatate in felii paralele. Si le pui in salata, asa crude cum sunt. Daca ai vreo obiectie, pastreaz-o pentru comentarii. Sunt foarte bune fara sa fie prajite, fierte sau coapte..


Fiindca aveam de acasa niste "ceapa verde" am recuperat ce se putea din ea. Am pus ghilimele pentru ca ceapa verde din toamna e de fapt ceapa normala, care e lasata sa creasca in pamant, pana lasa frunze. Are un gust diferit de cea de primavara. Difera, ca aspect, prin urmatoarele:
- radacinile (mustatile) sunt scurte si foarte dese
- frunzele sunt subtiri si mai scurte

Frunzele de la ceapa asta sunt mai putin iuti decat ceapa uscata in sine. Si daca le tai ca in poza de mai jos, dau bine la estetica.


Vad ca ai zambit.

Estetica am zis si nu ma gandeam la "poza" din reviste. Ma refer stric la starea de bine pe care ti-o da o masa la care servesti un lucru facut cu pofta si care arata si miroase bine.

Sa iti zic cum rezolv eu cu mirosul. Aroma o fac cu dressingul.

Pentru asta strivesc 2-3 catei de usturoi. Torn un varf de cutit de sare in pasta si o frec, in bol, cu lingurita, vreo doua minute. In felul asta pasta de usturoi se face mai moale si incepe sa lase din uleiul acela special.


Am fost intrebat saptamana trecuta cat ulei pun la salate. Raspunsul meu a fost deloc. Am zis asta pentru ca uneori pun iaurt in loc de ulei.

Aseara am pus ulei, cateva lingurite, ca sa iasa mai multa pasta de usturoi. In felul asta incepe sa semene cu mujdeiul. Dar mujdei asta vreau sa fac.

Pentru a "lungi" dressingul, torn zeama de la bucata de lamaie ramasa prin frigider si amestec in continuare. E posibil sa fie un pic cam iute, mai ales ca am folosit un usturoi "gigant". Ti-am zis, am pus ce am gasit in frigider...

Ca sa mai tai din iuteala, rad jumatate de morcov pe razatoarea mica si torn morcovul ras in bolul in care fac dressingul. Asa ii dau un pic de dulceata si mai tai din iuteala. Restul de morcov il dau pe razatoarea mare, ca sa aibe salata culoare mai multa :)

Cam asta e tot ce e de facut. Sosul cu usturoi, lamaie, ulei, sare si morcov il torni peste salata si o amesteci. E de preferat sa amesteci cu o lingura de lemn ca sa ramana toate legumele fragede.

In final, trebuie sa arate asa:









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu