joi, 29 noiembrie 2012

Cum sa faci o reteta unica de fiecare data in mod garantat.

Azi am ajuns lihnit dupa o alta tura printr-un supermarket. Nu ma intreba ce cautam pe acolo. E ultima vizita la un magazin ne-alimentar luna asta.
Mi-am propus sa fac ciuperci sote. Stiam ca mi-a ramas marar tocat de ieri si aveam ciuperci destule. Asa ca m-am pus pe treaba. Foamea nu ma lasa sa astept. Dupa ce am deschis frigiderul, am vazut ca nu e atat de goala cutia de jos...
Asa ca am luat cat am putut sa car cu doua maini: doi ardei kapia, un dovlecel, un ardei iute, doi morcovi si o gutuie.
Ciupercile le-am luat in a doua vizita la frigider. Gutuia era cam lovita si am curatat-o destul de mult, pana am ramas cu putin din ea. Ciupercile le-am clatit un pic. N-am insistat sa le decojesc sau sa le fac fotogenice


Important era sa fac de mancare, nu sa particip la Master Chef. Ai observat, probabil, ca in concursuri de genul asta se pune accent pe rafinament, aspect, delicatete. Si dupa ce stai o ora si gatesti iese o farfurioara cu un nume complicat.

Cu atatea chestii colorate pe masa mi-a trecut  prin cap sa fac mai mult decat un simplu sote. Asa e mai tot timpul: socoteala din targ nu se potriveste cu cea de acasa.
Sfatul meu este ca atunci cand mergi la cumparaturi sa nu stai prea mult pe ganduri cand iei legumele. Adica nu te bloca la o reteta anume ci gandeste-te ce sa faci sa nu ai frigiderul pustiu.

Spre exemplu, o sa vezi, dovlecelul si ardeiul iute nu le-am pus in sote. M-am gandit ca dovlecelul se face moale prea repede iar in loc de ardei iute o sa pun altceva, un praf de paprika sau vad eu.

E adevarat insa ca arata bine in poza :)

Am inceput cu ceva mediteranean: am calit cateii de usturoi
incet in tigaie cu ulei de masline. Un minut e suficient. E important sa strivesti un pic usturoiul, ca sa se aromeze uleiul mai bine.

Eu am ridicat tigaia de pe foc si m-am uitat un pic la ei cum inca sfaraiau. Dupa aceea i-am scos cu o lingurita. Daca ii lasam in continuare pe foc se faceau negri si prindeau aroma de ars.

Mi-am dat seama ca m-am grabit. Inca nu aveam nimic tocat, dar prajisem un pic usturoiul. Nu-i nimic, se mai intampla.
Tocatul legumelor e alta teorie pe care am incercat sa mi-o impun. Si asta din cauza ca la orice emisiune culinara ardeii erau perfect rotunjiti, ceapa era ca globul de pe brad si morcovii cat sfecla de mari.



Altceva merita mentionat. Ardeiul este rosu. Daca il tai inegal si simti ca o feliuta nu arata bine e ok. Mananc-o si treci mai departe. La fel si cu morcovul: daca o rondea e mai groasa, nu e niciun concurs. Important este ca morcovul e portocaliu si dulce.
Din toata gutuia au ramas doar cateva bucatele. Le-am feliat asa cum mi-a permis forma.
Gutuia e un pic dulce si acrisoara si asta e tot ce conteaza.
Ma gandeam, la inceput, ca nu am lamaie. Dar aveam otet. Pana la urma n-am folosit de niciunele.
Toate legumele, feliate, le-am calit usor in ulei. E uleiul in care s-a prajit un pic usturoiul. Apropo, usturoiul nu l-am aruncat. O sa il tai feliute si il pun la final.

Sotarea "legumelor" a durat 2-3 minute. Le-am scos intr-un bol si am pus ciupercile feliate. Eu tai ciupercile pe din doua si apoi le feliez cu tot cu picior.


In tigaie mai ramasese putin ulei, dupa ce am scos legumele. Mi-a fost un pic teama sa nu se parleasca ciupercile.
Nici vorba. Ciupercile in tigaie lasa un pic de zeama. Asa ca s-au facut in suc propriu. Important este sa le amesteci, in timp ce sunt in tigaie. Mai mult de 2-3 minute nu dureaza.

Aveam deja un pic de sos, de la zeama ciupercilor. Insa mai era nevoie de ceva. Am presarat un varf de lingurita de ghimbir, putina scortisoara, cat am prins cu varful degetelor.

Legumele din bol le-am pus peste ciuperci, am amestecat cu o lingurita de sos de soia si cam gata. Probabil te miri ca mai mult de 2-3 minute n-am sotat.

Prefer ca toate ingredientele pe care le pun sa aiba aroma si fragezime. Altfel risca sa iasa terci. Despre terci (ca aspect si moliciune) o sa iti spun la supa crema. E buna tare, fara sa arate genial.

Ce ramane la sfarsitul gatelii nu sunt formele. Nu e foarte important aranjamentul, ca la un restaurant. Impresia ti-o lasa gustul fiecarei legume si cat de bine arata, per ansamblu.


Amintirea ramane ca fructul este dulce-acrisor, ciupercile au culoarea sosului, gutuia este galbena, morcovul e dulceag si portocaliu.

Astea toate fac ca orice reteta sa fie unica.

Data viitoare cand vei vrea sa gatesti o sa folosesti ce mai e prin casa:

- dovleceii care au ramas - dau bine trasi in unt, la tigaie. 
- ardei galben - ca sa dai culoare
- paprika sau piper macinat - pentru condimentare 
- morcov sote - ca sa fie dulce
- sos de rosii cu putin cimbru - pur si simplu ca asa ti-a venit

Pui capac, lasi la scazut si vor arata altfel.

Poate ca ordinea va fi alta sau vei face doua pauze din prajeala. Poate o sa vrei niste paste "pe langa". E ok.
Incearca orice.


La urmatoarea vizita la supermarket sau aprozar ia asa:

- o vanata medie
- o radacina de patrunjel
- doi morcovi
- un ardei verde
- o ceapa medie
- o mana de masline kalamata
- o portocala.

Ce va iesi?
Incercam data viitoare amandoi, ce zici?


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu